Asfaltmastiks til en bro til Don

En fire kilometer lang bro over floden Oka i Rusland er ved at blive renoveret med ny asfaltmastiks. Dette sikrer en holdbar og 100 % vandtæt overflade.

Vi er startet med at lægge asfaltmastiks på en bro over floden Oka. Byggepladsen ligger i Rusland ca. 110 km syd for Moskva langs M4-motorvejen til Don. Oka udspringer i Kursk-regionen og udmunder i Volga. Flodens bredde ved broen er 700 meter, og selve broen er fire kilometer lang. Dette er en af Lemminkäinens mest betydningsfulde infrastrukturentrepriser i Rusland i de senere år.

Entreprisen omfatter affræsning af den gamle vej- og fortovsbelægning. Det samlede areal, der skal renoveres er på ca. 63.000 kvadratmeter, og der er brug for 7.000 tons asfalt. Der vil blive lagt to lag asfaltmastiks på broens metalelement. Der vil blive lagt et lag standard asfaltbeton på betonelementet, som efterfølgende vil blive belagt med asfaltmastiks.

Overflade uden komprimering

Asfaltmastiks giver os en fordel på det meget konkurrenceprægede russiske marked. I de seneste tre år har vi udført asfalt på 144 broer i Rusland ved hjælp af Lemproof-teknikken for asfaltmastiks, som er udviklet på Lemminkäinens laboratorium. Bitumen tilsat gummi bruges som bindemiddel i Lemproof.

Det er ikke nødvendigt at komprimere asfaltmastiks, da bindemidlet i høj grad udfylder hulrummene i massen. Gummi i bitumenen betyder, at Lemproof-belægningen på større arealer uden fuger kan modstå vibrationer fra trafikken uden at revne. Tilsætning af gummi gør desuden belægningen meget modstandsdygtig over for kulde. Lemproof er langtidsholdbar, kan genbruges og er 100 % vandtæt. Asfaltmastiksen kommer fra vores egen fabrik i Vidnoye, som ligger i nærheden af Moskva.

Nye job

"Vi vandt licitationen på grund af denne teknologi. Kun ganske få selskaber på markedet benytter den samme metode," fortæller Sergey Ermakov, Adm. direktør hos Lemminkäinen Russia, og som er ansvarlig for infrastrukturbyggerier.

Vi benytter Mostotrest Servis som vores hovedentreprenør. Kunden er Avtodor, et statsejet selskab, der administrerer statsvejene i Rusland. Broprojektet forventes fuldført i 2016.

I følge Sergey følger dette projekt i halen på tidligere renoveringsprojekter. Vi har udlagt asfalt på ca. 200 km vej langs den samme rute. Sergey mener, at asfaltmastiks fortsat vil være med til at vinde nye opgaver, selv om markedssituationen er vanskelig.
"Markedssituationen påvirker naturligvis vores arbejde. Den økonomiske støtte vil blive reduceret, men regeringen vil ikke annullere nogle af de projekter, der er planlagt for Moskva-regionen."

Forenet gennem asfalt

Ifølge byggepladschef Alexey Pechersky, 26, er arbejdet startet uden de store overraskelser. Et team på 18 medarbejdere fra Lemminkäinen arbejder pt. på dette projekt i et hold. De har arbejdet sammen på adskillige projekter tidligere og har en stærk holdånd.

"Vores medarbejderomsætning er relativ lav. Vores mål er at fastholde vores teams. Nye medarbejdere kommer dog hurtigt ind i rutinerne. Vi fik to nye medarbejder i sommer," fortæller Alexey.

De nye medarbejdere kommer ind i en virksomhedskultur, som er meget forskellig fra den, de er vant til. I russiske selskaber giver lederne meget detaljerede, konkrete instruktioner, og medarbejderne har meget lidt ansvar.
Hos Lemminkäinen kender alle deres rolle.

"Som leder er det min opgave at gøre medarbejderne bekendt med deres arbejde på den mest optimale måde startende med formålet. Der skal være tilsyn, men behovet for detaljerede instruktioner og løbende kontrol vil gradvis falde. Men det vil tage adskillige år."

Fakta

  • Der vil blive brugt 7.000 tons asfaltmastiks til broen, der går over floden Oka. Asfaltmastiks er meget modstandsdygtig over for temperaturændringer og påvirkninger fra trafikken.
  • Broen har en længde på 3,909 meter, og floden er 700 meter bred.
  • Et team bestående af 18 medarbejdere arbejder på byggepladsen.

Tekst: Santeri Pakkanen
Fotos: Paula Sundell

Alexey Pechersky, Byggepladschef

Alexey er vant til de sæsonprægede arbejdsbetingelser. Han vedligeholder udstyret og tager sin årlige ferie om vinteren. Der er ikke meget tid til ferie om sommeren. "Min kone er ikke glad for mine arbejdstider, men anerkender dog at lønnen er god," fortæller Alexey med et smil.

"Andre positive sider er at der er orden på tingene, hvilket betyder, at lønnen betales til tiden og at pensionsindbetalingerne sker korrekt."

Alexandr Rozhkov, Operatør af asfaltudlægger

I følge Alexandr er forskellen mellem Lemminkäinen og hans tidligere job enorm. I et finsk selskab er ansvarsområderne defineret i detaljer, og arbejdet sættes hurtigt i gang. Alexandr, 24, kom til Moskva fra Smolensk, som ligger vest for Moskva mod den hviderussiske grænse. Den virksomhed, som han arbejdede for før han kom til Lemminkäinen, specialiserede sig i overfladebehandling i tunneller. Asfaltmastiksteknologien var ny for ham. "Asfaltmastiks skal lægges hurtigt, især ved temperaturer under 10 °C."

Vladimir Firsov, Transportør af asfaltmasse

Dette er den fjerde sæson, at Vladimir arbejder for Lemminkäinen. Han arbejdede tidligere i St. Petersborg. Han fortæller, at hans venner anbefalede ham at søge job hos Lemminkäinen. Før han kom til Lemminkäinen, arbejdede han for en vejbygningsvirksomhed i Tambov, som også er hans bopælsregion. I følge Vladimir er der tale om en helt anden størrelsesorden hos Lemminkäinen, det samme gælder for holdningen til medarbejderne. "Det er en meget behagelig virksomhed at arbejde for. Mine venner er misundelige. De spørger hele tiden om, hvordan de kan få et job her."

08-09-2015

23 personer synes godt om dette