Mere plads til byliv

En by kan også vokse under jorden. Bymidten i Oulu i Finland vil give mere plads og flere muligheder for mennesker, når bilerne flyttes under jorden til et moderne parkeringsanlæg, som vi har udgravet dybt inde i klippen. Det vil stå færdigt i august 2015.

Med et samlet areal på 50.000 kvadratmeter vil parkeringsanlægget være enestående i Oulu. Vi har udført tilsvarende projekter i andre byer, og i Oulu er vi ansvarlige for det overordnede design udover byggeriet. Otte ingeniørvirksomheder deltog i projektet.

I centrum af byen er det vigtigt for både bygherren og beboerne, at forstyrrelserne er så kortvarige som muligt. "Den stramme tidsplan var den største udfordring," siger projektleder Heikki Keränen (øverste foto). "Vi har overholdt tidsplanen, fordi vi har kunnet skifte mellem gravearbejde og byggearbejde. Anlægget vil blive overdraget til bygherren i efteråret 2015."

Et projekt, der kan ses og høres

Arbejdet, der startede i 2012, er blevet set og hørt i byen. Under projektet er ca. 70.000 lastvognslæs med bortsprængt klippe blevet transporteret bort fra den dybe undergrund. Klippen viste sig at være meget hård de fleste steder, hvilket var en positiv overraskelse. Store områder kunne udgraves på én gang, og loftet kunne armeres i etaper ved at anvende 3-5 meter lange bolte. Der var dog også steder, hvor klippen var svag.

I arbejdets sidste stadier, hvor væggene pudses og der installeres elevatorer, er det allerede muligt at se, hvordan parkeringsanlægget kommer til at se ud. Det består af seks parkeringsområder til biler. Den fluorescerende belysning langs med det hvælvede loft får en til at tænke på kabinen i et fly.

Over jorden leder meget synlige, røde portaler bilerne ned i parkeringsanlægget, der har fået navnet Kivisydän, hjerte af sten. Parkeringspladserne befinder sig i 25 meters dybde. Sammen med letlæselige skilte hjælper en 55 tommers skærm chaufførerne med at navigere igennem det store areal og angiver ruten til det parkeringsafsnit, de vælger.

Tømrer Pasi Sutinen indgår i det sjak, der varetager det indvendige byggeri. Hans arbejde vil fortsætte, indtil parkeringsanlægget overdrages til bygherren. "I øjeblikket installerer jeg vægpaneler og arbejdsbelysning. Mit arbejde er meget varieret."

Fleksible planer

Efter at arbejdet var gået i gang, udvidede man projektets omfang, idet flere butikker ønskede at få direkte adgang fra parkeringanlægget til deres forretningslokaler. Ifølge projektingeniør Tapani Uusitalo var det nødvendigt at tilføje nye elementer til projektet. "Der var behov for fleksibilitet fra alle. Mange møder blev afholdt."
Udover udgravningsspecialister bestod Lemminkäinen-projektholdet af ingeniører med speciale i fundamentering og af civilingeniører. Projektingeniør Jarkko Meriläinen roser holdånden.
"Dette projekt har krævet mange ændringer. Uanset hvilken enhed de tilhørte, havde alle ansatte hos Lemminkäinen som mål at finde løsninger, der fungerede bedst for projektets tidsplan og arbejdsfaser. Omhyggelig planlægning gjorde det muligt for os at overholde tidsplanen."

Oulun Kivisydän kort fortalt

  • 900 parkeringspladser, to ramper og seks parkeringsområder. Ni underjordiske forbindelsesveje til forretningslokaler og gader i bymidten, 25 elevatorer.
  • Gennemsnitligt 100 ansatte under byggeriet
  • Underjordisk gadenet til biler og fodgængere
  • En servicetunnel under bymidten med adgang til bilværksteder. Fire vedligeholdelsesgårde til forretningslokaler, hvoraf to vil blive bygget senere.
  • Et tilflugtsrum til 3.000 mennesker

Tekst: Pirkko Koivu
Fotos: Jaani Föhr

Jouni Anttila, administrerende direktør, Oulun Pysäköinti Oy

"Dette er et stort og udfordrende projekt for Oulu's kommunale parkeringsvirksomhed. Vi ønskede os et parkeringsanlæg, som skulle være sikkert, moderne og nemt at benytte. Anlægget vil gøre gaderne i centrum af Oulo sikrere for fodgængere og cyklister. Bymidten vil blive mindre kaotisk uden biler, der cirkulerer for at finde en parkeringsplads, eller parkerer langs fortovene for at levere varer. Bilerne bliver flyttet under jorden, hvilket også giver yderligere udviklingsmuligheder for byens centrum. Fx er nye projekter for opførsel af butikscentre allerede igangsat."

Juha Paldanius, Ark Design

"Vi havde ansvaret for udformningen af faste skilte, porte og elevatorindgange og for farverne. Den gennemgående farve er rød for at lede kunderne ad de forskellige ruter. Derudover var vores mål at skabe en blødere og mere behagelig atmosfære i det underjordiske parkeringanlæg og samtidig gøre det lettere at få adgang til det. Til anlægget over jorden ønskede vi elementer, som fanger folks interesse, bl.a. dobbeltfacader bestående af paneler i cortenstål med perforeret mønster. Mønstrene er baseret på gamle fotos af Oulu og billedteksterne til disse fotos. Med justerbart lys bag de perforerede paneler kan billederne også ses i mørke."

Jannis Mikkola, direktør, Sito Group

"Vi stod for designet af de primære trafikanlæg og underjordiske faciliteter til Kivisydän. Vores mål var at skabe et net af huler i ét niveau med en klar struktur, som ville gøre det nemt at bygge og benytte anlægget.
Planerne blev justeret, efter at arbejdet var startet, da andre byggeprojekter blev igangsat i byen. Skakternes placeringer blev også flyttet, efterhånden som der blev skabt mere specifikke byggekonstruktioner. Ændringer blev foretaget i løbet af få dage: Om mandagen blev vi informeret om behovet, og om fredagen skulle der foreligge nye planer. Vores gode samarbejde med Lemminkäinen gjorde dette muligt. Begge parter havde tiltro til, at justeringerne kunne foretages."

08-06-2015

18 personer synes godt om dette