Sikker trafik for alle

Et stort projekt ændrer fuldstændigt to rundkørsler lige uden for en by i Nordnorge. Det vil forbedre fremkommeligheden for fodgængere, cyklister og bilister og gøre vejkrydset mere sikkert.

Vejkrydset i nærheden af Kanebogen syd for byens centrum, der er den eneste vej ind og ud af byen Harstad, er måske det mest trafikerede i amtet Sør Troms med ca. 15.000 biler om dagen. Vi står for den fuldstændige ombygning af krydset, som omfatter bygning af en ny, bredere vej med to rundkørsler og en fodgænger- og cykeltunnel.

"Denne nye konstruktion," forklarer Site Manager Jørn Leo Johansen, "vil gøre vejen mere sikker for alle – både bilister, cyklister og fodgængere – og vil reducere trafikken markant på den eksisterende vej."

Projektet gennemføres midt i et meget travlt område: mod nord og syd ligger butikscentre, bilforhandlere, hundredvis af boliger og en lokal skole. Den gamle vej, som fodgængerne brugte, var farlig, da der ikke var noget, der adskilte vognbanerne fra fodgængerne. Nu bliver der etableret særlige baner for biler og fodgængere, samtidig med at 70 nye lys installeres omkring området – hvilket er afgørende på et sted, hvor der er mørkt i næsten tre måneder om året.

Innovativt og udfordrende

Den nye vej kommer til at stige tre grader og nå en maksimal højde på 2,3 meter. "Det vil gøre det muligt at konstruere et tunnelsystem, som kan bruges af både fodgængere og cyklister," siger Jørn Leo, "hvilket nok er den mest innovative del af projektet." Indtil nu har de lokale været nødt til at cykle over et butikscenters parkeringsplads for at komme forbi det gamle kryds.

I projektets første fase planlægger vi at lægge 7.000 meter ledninger til vand, spildevand, el og fiberoptikdata. Ledningerne, som varierer fra en diameter på 40 mm til 800 mm, er projektets største udfordring, da de skal graves op og flyttes 50 meter længere mod syd i forhold til hvor de ligger nu, og dernæst graves seks meter ned.

Bjørnar Myre, Safety Director hos en lokal entreprenør, ONOS, er opmærksom på disse udfordringer. Som han siger: "Det er ikke let at arbejde med den sumpede jordbund i denne del af Norge. Det skal alt sammen fjernes før vi kan lægge ledningerne i jorden, og det er specielt vanskeligt når vi støder på ler."

Det er kun begyndelsen

Kanebogen-krydset er den første og mest omfattende fase i den såkaldte Harstadpakken, et mangeårigt byggeprojekt, som vil ændre trafikken i den voksende by. Kanebogen kommer til at bestå af seks betalingsanlæg, som vil generere indtægter, der med tiden kan betale projektets omkostninger, selvom cyklister og fodgængere ikke skal betale.

En af intentionerne er, at denne innovative grønne infrastruktur vil få folk til at cykle og gå mere og på den måde have en positiv effekt på miljøet.

I løbet af projektet vil gennemsnitligt 25 medarbejdere fra forskellige grupper hver dag arbejde med ombygningen af vejen. Det gode samarbejdsklima mellem Lemminkäinen og andre interessenter har været en af de mest interessante for de involverede parter. Som Jørn Leo bemærker, "Man kan nå meget langt, hvis samarbejdet er godt. Det er også det, der gør denne opgave så interessant: at arbejde sammen med flere personer om at udføre en opgave."

Fakta

  • Etablering af bredere veje, en fodgænger- og cykeltunnel og tilhørende jordarbejder lige uden for Harstad i øgruppen Lofoten (Nordnorge).
  • Den 40 meter lange tunnel bliver kun for fodgængere og cyklister.
  • Der skal bruges i alt 12.000 tons asfalt til belægningen.
  • Anlægsarbejdet begyndte i slutningen af april 2015 og forventes færdigt senest i juli 2016.
  • Kunden er det norske vejdirektorat, Statens Vegvesen, Region Nord.

Tekst og foto: Roger Norum

Bjørnar Myre, Safety Director, ONOS

"Sikkerhed er det jeg først og fremmest beskæftiger mig med – at sikre, at alle, der arbejder på projektet, er godt beskyttet, og at trafikken og forbipasserende også er sikre. Det er ikke et særligt stort område, vi arbejder i, men der er alligevel meget at holde styr på og passe på, på så lille et område. Men noget af det jeg sætter størst pris på ved mit job, er det gode samarbejde. Jeg har tidligere arbejdet på vejarbejder med nogle af disse personer, og jeg nyder virkelig at arbejde sammen med folk på tværs af forskellige faggrupper."

Adrian Andreassen, Site Worker, ONOS

"En rigtig god ting ved dette projekt er, at man ikke behøver vente på resultatet. Man kan hurtigt se resultatet af arbejdet, og jeg har også ret hurtigt fået et større ansvar. Jeg kan godt lide, at jeg i mit job kan arbejde med noget, som er så vigtigt for min hjemby Harstad. Det vil være mere sikkert for folk at gå, og måske tilmed ændre folks måde at tænke på i forhold til miljøet. Vinteren bliver en udfordring fordi det bliver koldt, og maskinerne bliver sværere at betjene, men det er det værd."

Arnt-Børge Jensen, Project Manager, Statens Vegvesen

"Vi har et rigtigt godt samarbejde med Lemminkäinen. Vi tog sammen rundt og besøgte lokale skoler i området og talte om projektet med de studerende, lærerne og folk i nabolaget om, hvordan det ville påvirke dem. Vi vil gerne holde trafikken ude af Harstads bymidte, blandt andet for at hjælpe med vores "grøn rejse-initiativer". Der er så meget gående trafik her, i sær skolebørn, men nu bliver her mere sikkert. Vi bygger for fremtiden.

06-10-2015

8 personer synes godt om dette