Klargøring af Lahti HS130-bakken til verdensmesterskaberne

Renoveringen af den store bakke ved Lathi Sports Centre er et interessant projekt, som vi ikke tidligere har set i Finland. Men teknikkerne ved hvad de skal gøre.

Den 130 meter høje bakke, som stod færdig i 1971 ved Lathi Sports Centre, er den højeste af byens to skihopbakker i det sydlige Finland. Bakken har en særlig symbolsk værdi for folk i Lahti og andre finner, da skihopkonkurrencer i verdensklassen har været afholdt ved Lahti Ski Games siden 1923. For bygningsarbejderne er renoveringen af den store bakke yderst krævende – både teknisk og med hensyn til arbejdssikkerhed.

"Der er hver dag krævende løft på en stejl skråning på op til ca. 70 meter," siger sikkerhedsansvarlig Jari Kautonen.

Jari fremhæver sammenhængen mellem sikkerhed og den tekniske ledelse af arbejdet. I følge ham er renholdelsen af området en væsentlig faktor i relation til sikkerhed – og kvalitet.

"Vi ser aldrig isoleret på arbejdssikkerhed. Det er den eneste måde man helt kan undgå ulykker på. Det er et realistisk mål for os, også på den store Lahti-bakke," siger Jari.

Et af de vigtigste principper med hensyn til sikkerhed er, at ingen på noget tidspunkt må befinde sig under løft. Det kræver nøje planlægning af arbejdet, da der er mange løft, og tidsplanen er meget stram.

"Det er en væsentlig del af sikkerhedsarbejdet, at alle, der arbejder på eller besøger byggepladsen, bliver informeret om de grundlæggende sikkerhedsprincipper," påpeger Jari.

Adgangskontrol er også en del af sikkerheden på byggepladsen, da det gør det muligt at undgå, at uvedkommende personer får adgang til pladsen.

Et seks måneder langt projekt

Projektet, som startede i begyndelsen af juni, begyndte med nedrivningen af den gamle trækonstruktion på den nederste del af bakken, hvor skihopperne lander. Nedrivningen var nødvendig for at man kunne forstærke jordskonstruktionen, som nogle steder var sunket med op til en halv meter og havde været udsat for jordskred eller sammenfald i forbindelse med regn.

"På den nederste del af bakken, hvor skihopperne lander, er hældningen 38 grader, hvilket er det højest mulige for at jordkonstruktionen forbliver stabil uden forstærkning. Til at forstærke konstruktionen bruges Titan-pæle i stål indkapslet i beton, og opstillet i 12 rækker i hele den nederste del af bakkens længde", siger byggepladschef Antti Marttinen.

Skråningen er forstærket med Titan-pæle og dækket med filtdug for at undgå, at voldsomme regnskyl i forbindelse med bygningsarbejdet ødelægger det endelige resultat som følge af jordskred. Overfladestrukturen slutter med et trædæk.
Betonrampen får et nyt isspor lavet af præfabrikerede elementer med et mere effektivt kølesystem.

Den nye skibro af beton bliver 54 meter lang og 18 meter bred. Broens i alt 700 kubikmeter støbte dæk udføres i én proces i begyndelsen af efteråret, hvorefter konstruktionen bliver efterspændt.

"Vi har ikke tidligere haft en lignende byggeplads, men vi har kompetencerne til alle former for projekter," siger Jari og Antti. "Skihopbakken er et udfordrende men interessant arbejdsmiljø, og man kan se på arbejderne, at de er meget opsat på at gøre deres arbejde godt."

Tekst og foto: Vesa Tompuri

 

Renovering af Lahti HS 130-bakken, udskiftning af skibroen og renovering af dommertårnet.

  • Tidsplan: Juni-december 2015
  • Bygherre: Lahti Facilities Management Centre
  • Hovedentreprenør: Lemminkäinen
  • Renoveringsplan for landingsbakken: Ramboll Finland Oy
  • Broplanlægning: Sweco Finland Oy

20-10-2015

3 personer synes godt om dette