Sæsonarbejdets helte

Under ledelse af Peetu Syrjänen arbejder remixing-teamene hektisk om sommeren - og tilbringer vinteren med vedligeholdelse af udstyr og forberedelse til næste sommer.

Peetu Syrjänen ved, at trækfugle ikke er det eneste tegn på forår.

"Når du fornemmer lugten fra forårets første læs, ved du hvad der er i vente. Folk begynder at ringe og spørge hvornår arbejdet starter," siger Syrjänen.

Han har arbejdet som projektleder i remixing-enheden i mere end fire år, så han ved hvad sæsonarbejde betyder. Første gang, han arbejdede med vejbelægning var i 2002, mens han stadig læste til ingeniør. Dengang dirigerede han trafikken. Nu planlægger og overvåger han arbejdet for ca. 50 mennesker.

De tunge maskiner, som remixing-teamene anvender, arbejder primært på større veje. Teamet opvarmer og knuser den gamle belægning og producerer en blanding, der indeholder ca. 75 % genbrugsasfalt.

"At vurdere belægningens tilstand i planlægningsfasen og om metoden egner sig til arbejdsstedet, er en vigtig del af mit arbejde."

Hans team arbejder fra maj til oktober, eller endda til november.

"Vi kunne godt afslutte arbejdet ved temperaturer under frysepunktet, men vi bruger LPG til opvarmning af asfalten. Jo koldere vejret er, jo mere LPG er der behov for, hvilket gør det mindre rentabelt."
Den korte sæson betyder høj intensitet, ofte med en 12-timers arbejdsdag. Som projektleder behøver Syrjänen ikke at være på arbejdspladserne hver dag, men han kører tusindvis af kilometer om året for at besøge pladser over hele landet. Det er meget for en far til en lille dreng.

"Min chef, Heikki Liinamaa er den bedste. Vi har kendt hinanden i lang tid, og han behandler mig altid som en kollega og giver mig mulighed for at organisere mit arbejde fleksibelt. "

Syrjänen fungerer som projektleder for produktionen i remixing-enheden. Hver sommer styrer han også et par andre projekter. I år startede det første projekt i maj måned i Lappeenranta, hvor remixing-teamet renoverede omkring 80 km statsveje.

"Jeg har arbejdet i de baltiske lande, i Rusland og i de nordiske lande, men det er første gang jeg arbejder i det sydøstlige Finland, siden jeg dirigerede trafikken som studerende."
Sidst på efteråret starter medlemmerne af remixing-teamet på vedligeholdelsen af udstyret. Projektlederen får et pusterum.

"Vi udarbejder økonomiske og kvalitative oversigter over vores projekter for sommeren. På grund af vores brede markedsområde begynder vi allerede i december at beregne tilbud på de næste projekter."
Syrjänen afholder sin sommerferie før foråret starter.

"Foråret er den bedste tid på året, fordi vi stadig har sommeren foran os!"

Tekst og fotos: Juho Paavola

I begyndelsen af maj besøgte Peetu Syrjänen sine kolleger i Pälkäne. "Jeg tilbringer så meget tid i marken som muligt. Der er altid tid til en kop kaffe," siger Syrjänen.

Hele natten igennem

Sean Ellison arbejder som projektleder for Lemminkäinen i Tromsø, Norge. Han kom til Lemminkäinen for ti år siden, men har arbejdet med vejbelægning i 17 år.

"Jeg flyttede fra Australien til Norge, og der var job inden for vejbelægning. Jeg har taget ét skridt ad gangen siden da," siger Ellison.

Siden starten af sæsonen for vejarbejde har hans team arbejdet på start- og landingsbanerne ved Tromsø Lufthavn. Det samlede areal, der skal renoveres er på ca. 20.000 kvadratmeter, og der er brug for 3.000 tons asfalt. I den nordlige del er asfaltarbejdere nødt til at være vedholdende og fleksible, da jorden er frostfri i en relativt kort periode.

Ellison og hans team arbejder normalt fra slutningen af maj til slutningen af oktober eller begyndelsen af november. Om vinteren udfører han administrativt arbejde og planlægger projekter til den følgende sæson.

"Somrene er korte og hektiske, men dagene er lange. I næsten tre måneder er det aldrig mørkt. Det er nemt at arbejde, og med de erfarne fagfolk i vores team kører tingene gnidningsfrit."

28-07-2015

14 personer synes godt om dette