Sikke en turnaround

Planen var simpel: reorganisér, skab en strategi og end som en vinder. For Lemminkäinen i Norge har det sidste års turnaround været en stor succes: fra et underskud i 2013 til en tredobling af det budgetterede overskud for 2014. Hvordan kan det lade sig gøre?

"Jeg var nødt til at vise, at dette var noget meget personligt for mig," forklarer Jan Øyri, direktør for Lemminkäinen i Norge.

Jans nærværende lederskab sendte et signal om, hvor vigtigt det var, og skabte en klar, fremadskuende tilgang, der gav folk kræfter til at tage de beslutninger der tæller – og følge op på dem.

Chefer blev bestyrere af profitcentre. De afholdte ugentlige analyse- og planlægningsmøder, og sikrede at alle projekter gav overskud, selvom det total set betød færre projekter.

Som økonomidirektør Susanne Hellstrand forklarer, "Jan tog de svære beslutninger, men han inddrog også kolleger i processen."

"Alle ledere skal vise lederskab," reflekterer han, "men ingen kan give garantier for vores fremtid – vi må selv gøre det. Vi skal tro på vore egne evner til at levere," siger Jan.

Den norske økonomi ser ikke ud til at lide ret meget under faldet i de globale oliepriser. Den samlede asfalt- og konstruktionsindustri vokser, og konkurrencen er stabil. Som administrerende direktør Hans Jørgen Sundby forklarer, "Fremtiden ser lys ud i Norge!"

Tekst af Simone Abram og Roger Norum
Billede af Carsten Aniksdal

Jan Øyri

"Hjertet i en virksomhed er mennesker, der arbejder sammen og lærer af hinanden."

06-04-2015

17 personer synes godt om dette