Asfaltering i Nordsverige

Andreas Wiklund, 31, arbejder som regionaldirektør hos Lemminkäinen med ansvar for regionerne Västerbotten og Norrbotten, der dækker den nordligste del af Sverige. Han leder et asfaltteam på ca. 40 medarbejdere.

Kunderne i Västerbotten og Norrbotten består både af kommuner og det statsejede transportselskab Trafikverket. I år er der indgået ca. 20 større asfalteringsentrepriser i regionen.

Asfalteringsentrepriserne i Nordsverige administreres i dag af den svenske organisation, mens de tidligere blev styret fra Nordfinland. Andreas opholder sig i Luleå i løbet af ugen, men hans faste bopæl ligger i Vaasa, Finland.

I januar-februar beregner Andreas tilbud til næste sommers asfaltarbejder til kunder. Han planlægger asfaltprojekterne, hvilket betyder, at han sikrer at der er den korrekte mængde maskiner, arbejdskraft og asfaltmasse hvert sted på det rigtige tidspunkt, og at overførslen fra ét sted til det næste forløber problemfrit.

Den travleste periode er fra starten af juni til oktober – asfalteringen kan gå i gang, når sneen smelter, og vejene skal være asfalteret, inden vinteren sætter ind.

Asfalteringsentrepriserne udføres af tre teams (mandskab og maskiner) i Nordsverige, hvoraf to af dem kommer fra Finland. Regionens tre asfaltfabrikker producerer asfaltmasse, hvoraf ca. 170.000 tons i år vil blive lagt på veje i Nordsverige.

Lemminkäinen har kontor i centrum af Luleå. Andreas arbejder selv på dagholdet, men asfaltarbejderne arbejder ofte om natten. Arbejdssikkerheden overholdes nøje på byggepladserne, og der tages hensyn til de forskellige regler i de enkelte lande: Der er mange flere myndighedskrav til asfaltarbejde i Sverige end i fx Finland.

Tekst: Pirkko Koivu
Fotos: Kai Tirkkonen

24-08-2015

17 personer synes godt om dette