En højt profileret tunnel

Vi asfalterer Nordhavnsvej tunnelen, hvilket vil lette trafikken betydeligt for pendlere i København. Kravene til dette projekt er ekstremt høje.

Hver dag hober pendlere sig op for enden af Lyngbyvej, den vej der fører til København fra den nordlige del af Sjælland. En løsning er på vej - en helt ny vej, Nordhavnsvej, herunder en 600 meter lang tunnel, som vil føre biler og tung trafik under fire jernbanespor og en vej.

Projektet er Københavns dyreste infrastrukturprojekt hidtil, og kravene er ekstremt høje.

"For eksempel skal vi lave kurven og tykkelsen af lagene helt rigtige i tunnelen. Og belægningen langs væggene skal være helt jævn, kanter er uacceptable," siger kontraktleder Christian Clausen.

Det tager omkring en uge at belægge de fire baner i tunnelen og en del af forbindelsesvejen med tre lag særlig asfalt.

"Fordelen ved at arbejde på Nordhavnsvej-projektet er, at det er en helt ny vej. Det betyder, at vi ikke skal bekymre os om forbipasserende biler, lastbiler og anden trafik. Det giver os en chance for at arbejde mere effektivt i forhold til andre projekter," forklarer Christian.

Når den er færdig, vil den kombinerede vej og tunnel gøre livet lettere for både pendlere og beboere i området.

"Vi er meget glade for at arbejde på et projekt, der er så vigtigt for Københavns Kommune," siger Christian.

Det er besluttet, at det næste skridt bliver opførelsen af Nordhavnstunnelen - dette vil forbinde Nordhavnsvej med den nordlige del af havnen.

Fakta

  • Nordhavnsvej bliver 1,65 km lang i alt. Den har 4 baner og forbinder Lyngbyvej med Strandvænget.
  • 620 meter af vejen er i en "cut and cover" tunnel, som fører trafikken under fire jernbanespor og en vej.
  • Den kombinerede vej og tunnel skal være åben for trafik i slutningen af 2017.
  • Kunden er Københavns Kommune.

Detaljer

2017 - En højt profileret tunnel
Københavns Kommune
København
Danmark
2017